lördag 9 juni 2012

Dagens EM-koll – titanen Tyton


Eftersom jag är en oförbätterlig fotbollsnörd tänkte jag varva mina inlägg om liberalism, tillväxt och vinster i skolan och andra allvarliga ämnen lite då och då med en liten koll på hur mitt EM-lag sköter sig och vad som hänt i fotbolls-EM. 

Gårdagens premiär handlade mycket om Polen och Ryssland. Glädjande nog inledde mitt forward-val Lewandowski med att göra mål för Polen. Lite sämre gick det för mina målvakter. Akinfeev brottas med knäproblem och kunde inte ens spela utan ersattes av Malafeev i Rysslands utskåpning av Tjeckien. ”Min” ersättare, polske Szczesny, uppträdde inte helt klockrent vid grekernas kvittering av den polska 1-0 ledningen och drog sedan på sig en utvisning och orsakade en straff när han satte krokben för Salpingidis (vilket inhopp, gjorde ju mål också). 

Det som sedan hände är ett exempel på det underbara oväntade som gör fotbollen till en så oöverträffad underhållning. Reservmålvakten Tyton kliver in helt ouppvärmd och sträcker ut sig i hela sin längd och räddar straffen och därmed troligen också Polen från ett EM-fiasko, åtminstone tillfälligt. Polen har jag annars tippat som ett av överraskningslagen. Gårdagens match gav inte riktigt fog för det. Däremot lovar Rysslands anstormning gott inför fortsättningen. Greklands resning, som en fågel Fenix, i andra halvlek måste man också beundra. Den totala hopplöshet som de måste ha känt när motigheterna hopade sig i första halvlek, med underläge och en tveksam utvisning, vändes sedan till sin motsats, trots missad straff. Det är inte utan att man unnade just grekerna lite framgång och glädje med tanke på den ekonomiska situationen i landet. 

Mitt eget EM-lag har dock problem inför nästa omgång då det står utan målvakt, med Akinfeev skadad och Szczesny avstängd. En given ersättare vore väl egentligen Tjeckiens Petr Cech, men hans fyra insläppta mål stärkte knappast hans aktier. 

Det är väl detta som gör det hela så spännande med de stora fotbollsmästerskapen. Ibland får de på förhand hyllade lagen och spelarna finna sig i att hamna i bakgrunden och helt andra lag och spelare kliver fram och sätter färg som sedan kan sitta i som bestående när tillbakablickarna börjar formuleras.

Vad blir dagens resultat av Holland-Danmark och Tyskland-Portugal? Det givna svaret borde vara vinst för Holland och Tyskland. Eller blir kanske en Kvist eller Bendtner som kliver fram istället för en Robben eller van Persie? Kanske blir det Portugals målvakt Rui Patricio som glänser och den klart mer omskrivna (och överskattade) Manuel Neuer som gör bort sig? 

Det sköna är att egentligen har man ingen aning.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar